PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ W ROKU SZKOLNYM 2022/2023
Zadania:
- Poznawanie przez dzieci wartości najbliższego środowiska poprzez ugruntowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej.
- Edukacja zdrowotna i ekologiczna warunkiem pomyślnego rozwoju przedszkolaków
1. Poznawanie przez dzieci wartości najbliższego środowiska poprzez ugruntowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej.
L.p. |
Tematy kompleksowe |
Sposób realizacji |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
1. |
Poznawanie najbliższego środowiska i instytucji użyteczności publicznej w oparciu o: · Kalendarz imprez i uroczystości przedszkolnych oraz wycieczek spacerów, spotkań, · Planu wycieczek i wyjść |
- Opracowanie kalendarza
- Opracowanie planu |
IX |
A.Kamińska J. Gątarska
M. Barć |
2. |
Ja jestem Polak to jest jasna sprawa |
- Zdobywanie wiedzy o Polsce -Poznawanie symboli narodowych, - Zapoznanie z mapą Polski - Nazywanie najważniejszych miejsc w Polsce - Zainteresowanie znanymi Polakami ( Chopin, Kopernik) - Znaczenie przynależności do Unii Europejskiej
|
Cały rok |
wszyscy nauczyciele |
3. |
Czudec moja miejscowość |
- Poznanie legendy o Czudcu, herbu i najważniejszym miejsc - Gromadzenie zdjęć, kartek, ulotek o Czudcu - Realizacja programu: Czudec to moja mała Ojczyzna |
Cały rok |
Nauczyciele starszych grup
M. Barć |
4. |
Święto Niepodległości |
- Przygotowanie programu artystycznego i udział w uroczystości |
XI |
M. Barć wszyscy nauczyciele |
5. |
Udział w akcji MEN: "Szkoła do hymnu" |
- zna i śpiewa hymn polski, odśpiewanie hymnu o godz. 11:11 w łączności z przedszkolami w całej Polsce |
XI |
M. Barć wszyscy nauczyciele |
6. |
Z czego jesteśmy dumni |
Oglądanie i poznawanie zabytków Czudca:Kościół Parafialny z podziemiami, Kościółek św. Marcina ze starym cmentarzem,Domy na Górnym Podcieniu,Zespół Pałacowy z parkiem, Rynek |
cały rok szkolny |
wszyscy nauczyciele |
7. |
Święta w naszym regionie |
Poznawanie tradycji i zwyczajów związanych ze świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocnymi |
XII- III |
wszyscy nauczyciele |
8. |
Izba Pamięci |
- Poznanie historii swojej miejscowości, oglądanie strych eksponatów - Zapoznanie ze starymi zawodami i narzędziami potrzebnymi do wykonywania tej pracy |
IV |
nauczyciele grup starszych |
9. |
Przedszkolaki z Biało- Czerwoną |
- Przygotowanie i udział w uroczystości |
V |
M. Szczepan wszyscy nauczyciele |
10. |
Konkursy organizowane przez Gminny Ośrodek Kultury i Parafię. |
- Przygotowywanie dzieci do udziału w konkursach plastycznych , muzycznych |
cały rok szkolny |
nauczyciele grup starszych |
11. |
Konkurs plastyczny Logo: Przedszkole promujące zdrowie |
- Wykonanie prac na konkurs - Włączenie do działania rodziców dzieci |
X |
N. Biela M. Szczepan nauczyciele grup starszych |
12. |
Spotkanie z pracownikiem Ośrodka Kultury w Czudcu |
- Zapoznanie dzieci z tradycjami ludowymi związanymi z regionem: stroje, pieśni i tańce ludowe
|
VI |
A. Stanek nauczyciele grup starszych |
13. |
Tworzenie historii przedszkola |
-Prowadzenia kroniki przedszkolnej
|
cały rok szkolny |
M. Kidacka A. Trojnar-Dedo |
14. |
Przedszkole w sieci |
Przekazywanie aktualnych informacji o pracy i działalności placówki na stronie internetowej naszego przedszkola |
cały rok szkolny
|
J. Bielińska wszyscy nauczyciele
|
2. Edukacja zdrowotna i ekologiczna warunkiem pomyślnego rozwoju przedszkolaków
Lp |
Tematy kompleksowe |
Sposób realizacji |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
1. |
Zakładanie w każdej sali zielonych ogródków: sadzenie i sianie nowalijek |
- Poznanie zasad opieki nad wysianymi nowalijkami, - wykorzystaniewyhodowanych roślin do przygotowania zdrowych posiłków |
II, III, IV |
Wszyscy nauczyciele |
2. |
Samodzielne przygotowywanie przez dzieci zdrowych posiłków m.in. kanapek, sałatek |
- Poznanie zasad zdrowego odżywiania się, - utrwalenie nazw produktów korzystnych dla organizmu |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
3. |
Organizowanie pieszych wycieczek pod hasłem: „Wyprawa po zdrowie”
|
- Poznanie korzyści wynikających z przebywaniana świeżym powietrzu, - Kształtowanie postawy prozdrowotną |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
4. |
Obchodzenie „Dnia Sportu” |
- Poznanie, jak ważne jest rozwijanie sprawności ruchowej, - kształtowanie postawy prozdrowotnej |
VI |
Wszyscy nauczyciele |
5. |
Realizacja programu: „Szkoła promująca zdrowie” |
- Nabywanie umiejętności w aspekcie fizycznym, psychicznym, higieny osobistej, bezpieczeństwa - Kształtowanie indywidualnej i społecznej świadomość w tym zakresie |
Cały rok |
Biela N. |
6. |
Realizacja programu: „Czyściochowe przedszkole” organizowanego przez sieć drogerii ROSSMANN |
- Poznanie zasad higieny jamy ustnej oraz nosa, |
III, IV, V |
Bielińska J. |
7. |
Realizacja programu Pani A. Kamińskiej pt.:„Zdrowy przedszkolak” |
- Kształtowanie potrzeby i umiejętności dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo - przestrzeganie zasad higieny osobistej |
Cały rok |
Kamińska A. |
8. |
Promowanie zdrowego stylu życia i zdrowego odżywiania się poprzez kontakt z literaturą dziecięcą- opowiadaniami, bajkami, wierszami poruszającymi tematykę prozdrowotną m.in.: „Na straganie” J. Brzechwa, „Dla każdego coś zdrowego” S. Karaszewski, "Warzywa" K. Roguski |
- Utrwalenie zasady zdrowego odżywiania się, - wymienia produkty wartościowe dla naszego organizmu, - Poznaje korzyści jakie wynikają ze starannego doboru spożywanych produktów |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
9. |
Organizowanie codziennych zabiegów higienicznych w łazience |
- Utrwalenie znajomości prawidłowego mycia rąk i higienicznego korzystania z toalety, |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
10. |
Cykl zajęć edukacyjnych i gimnastycznych dla dzieci
|
- Wymienia jakie korzyści płyną z aktywnego spędzania czasu wolnego |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
11. |
Realizacja programu: „Czyste powietrze wokół nas” |
- Poznaje zagrożenia płynące z zanieczyszczeń powietrza i niewłaściwego przetwarzania odpadów, |
XI, XII, I, II |
Wszyscy nauczyciela |
12. |
Obchodzenie: „Dnia Wody”, „Dnia Ziemi”, „Dnia Drzewa” |
- Poznaje znaczenie wody i jej istoty w ekosystemie, - Poznajejakie znaczenie ma picie wody dla zachowania zdrowia |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciela |
13. |
Realizacja zajęć o tematyce ekologicznej |
Poznaje zasady segregacji śmieci oraz możliwości ich przetwarzania, |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
14. |
Zorganizowanie zbiórki plastikowych zakrętek i zużytych baterii |
- Angażowanie się w akcje charytatywne sprzyjające ochronie środowiska |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
15. |
Dokarmianie ptaków zimą, zakładanie karmników w ogrodzie przedszkolnym |
- Nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt, - Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze |
I, II |
Wszyscy nauczyciele |
16. |
Realizacja programu: Kubusiowi przyjaciele natury |
- Kształtowanie poczuciaświadomości potrzeby dbania o otaczające nas środowisko -Rozwijanie poczucia troski i odpowiedzialności za obecną oraz przyszłą jakość życia na Ziemi |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |