Roczny plan pracy
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZEJ
W PUBLICZNYM PRZEDSZKOLU W CZUDCU
W ROKU SZOLNYM 2020/2021
Zadania:
- Wdrażanie do dbania o zdrowie i bezpieczeństwo w przedszkolu i poza nim.
- Kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci w wieku przedszkolnym. Uwrażliwienie na piękno, folklor i tradycje Polski. Budzenie tożsamości narodowej i regionalnej.
- Integracja przedszkola ze środowiskiem lokalnym w celu wzajemnego rozwoju.
ZADANIE I:
Wdrażanie do dbania o zdrowie i bezpieczeństwo w przedszkolu i poza nim.
Lp. |
Tematy kompleksowe |
Sposób realizacji |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
1. |
Wiem jak być grzecznym |
§ poznanie placówki przedszkolnej – zwrócenie uwagi na pomieszczenia, do których nie wolno dzieciom wchodzić § ustalenie zasad prawidłowego zachowania się w placówce § zapoznanie z formą prawidłowego poruszania się po salach, korytarzach ischodach |
wrzesień |
Nauczycielki grup |
2. |
W ogrodzie przedszkolnym |
§ zapoznanie dzieci z ogrodem przedszkolnym i sprzętami w nim się znajdującymi § ustalenie zasad korzystania ze sprzętu i zabaw w piaskownicy § zwrócenie uwagi na odpowiednie poruszanie się podczas zabaw § przestrzeganie ustalonych reguł w ciągu roku § zorganizowanie spartakiady wiosennej |
wrzesień
cały rok szkolny
|
Nauczycielki grup |
3. |
Jestem uczestnikiem ruchu drogowego |
§ zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego § wyjścia na spacery i wycieczki § w okolice przedszkola – zwrócenie uwagi na odp. sposób spacerowania § wykonanie prac plastycznych nt. znaków i sygnalizatorów ruchu drogowego- wystawka prac § udział w konkursie wiedzy o ruchu drogowym |
wg planów miesięcznych październik, maj |
Nauczycielki grup
Grupy starsze
Grupy starsze M. Pasternak |
4. |
Poznajemy zawody policjanta, strażaka |
§ odwiedziny w przedszkolu pana policjanta – prelekcja nt. pracy i odpowiedniego zachowania dzieci § zorganizowanie pokazu straży pożarnej |
październik maj |
W. Ptak |
5. |
Bezpiecznie bawimy się lato, jesień, zima, wiosna |
§ zapoznanie ze sposobami spędzania wolnego czasu poprzez cztery pory roku § zwrócenie uwagi na czyhające niebezpieczeństwa podczas zabaw § ukazanie form bezpiecznej zabawy § zapoznanie ze sposobem korzystania z przedmiotów i sprzętów, które pomagają w zabawie |
wg planów miesięcznych |
Nauczycielki grup |
6. |
Telefony alarmowe i instytucje |
§ zapoznanie dzieci z telefonami alarmowymi i zasadami z ich korzystania § wdrażanie dzieci do pomocy innym i zwracanie uwagi innym na niebezpieczeństwa |
wg planów miesięcznych |
Nauczycielki grup |
7. |
Bezpiecznie w domu |
§ praca z serią ilustracji, historyjkami obrazkowymi przedstawiającymi prawidłowe i nieprawidłowe zachowania w domu § zwrócenie uwagi na niebezpieczne przedmioty techniczne zasilane prądem i gazem, które znajdują się w domu, maszyny i urządzenia rolnicze § ostrzeganie przed wpuszczaniem do domu osób trzecich, nieznajomych |
wg planów miesięcznych |
Nauczycielki grup |
ZADANIE II:
Kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci w wieku przedszkolnym.Uwrażliwienie na piękno, folklor i tradycje Polski. Budzenie tożsamości narodowej i regionalnej.
Lp. |
Tematy kompleksowe |
Sposób realizacji |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
1. |
Poznanie siebie |
§ zabawy integracyjne § zabawy z wykorzystaniem metod aktywnych tj. słoneczko, burza mózgów, obrazkowa mapa myśli, pajęczyna § zajęcia z wykorzystaniem metody peer- learning ( nauczanie rówieśnicze), czyli prezentacja własnych zainteresowań przez dzieci § ćwiczenia z wykorzystaniem metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne: zdobywanie pewności siebie i poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu: nauka współpracy w grupie § zabawy grupowe wzmacniające poczucie własnej wartości § prezentacja prac plastycznych dzieci § umożliwienie dzieciom udziału w konkursach § informowanie na bieżąco rodziców o postępach dzieci § przekazanie rodzicom wyników obserwacji/diagnozy prowadzonej w przedszkolu |
Cały rok szkolny |
Nauczycielki grup |
2. |
Świat zawodów i rynek pracy |
§ zabawy naśladowcze i dramowe prezentujące pracę przedstawicieli różnych zawodów (również z wykorzystaniem teatrzyku kukiełkowego, sylwet: atrybutów danego zawodu) § zabawy ze śpiewem: „Rolnik sam w dolinie”, § układanie historyjek obrazkowych (indywidualnie i grupowo), gra „Piotruś”, gry planszowe na temat zawodów podczas poranków i zajęć popołudniowych § konstruowanie wspólnie z dziećmi gier planszowych § wycieczki do miejsc pracy rodziców § wizyta w przedszkolu gości prezentujących swoje zawody § „Jak to powstaje?”- zajęcia z dziećmi w ramach realizowanego programu wychowania przedszkolnego tj. jak powstaje książka, skąd się bierze mleko itp. § udział dzieci w wybranych propozycjach z „Kalendarza Świąt Nietypowych” § nauka wybranych piosenek na temat zawodów § czytanie wierszy i opowiadań |
Wg kalendarza wyjść i wycieczek
|
Nauczycielki grup |
3. |
Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno- zawodowych |
§ „Kim zostanę, gdy dorosnę”- pokaz mody prezentującej dzieci w przebraniach § Kąciki tematyczne § Album z zawodami § Spotkanie z doradcą zawodowym § Spotkanie z psychologiem dla rodziców na temat wspierania rozwoju i zdolności dzieci § Gry i zabawy zespołowe wymagające podejmowania decyzji § Trening umiejętności społecznych § Wycieczka do szkół średnich § Spotkania z uczniami, rodzicami, seniorami |
wg planów miesięcznych |
Nauczycielki grup |
4. |
Zapoznanie z tradycjami i kulturą regionu |
§ nauka „Mazurka Dąbrowskiego” § Zorganizowanie i udział w apelu z okazji 11 listopada § Zapoznanie z wybraną zabawą ludową § Zorganizowanie wycieczki – poznanie zabytków kultury regionalnej, dorobku historycznego, architektury i tradycji § Zorganizowanie gazetki o tematyce regionalnej |
wg planów miesięcznych |
Nauczycielki grup |
ZADANIE III: Integracja przedszkola ze środowiskiem lokalnym w celu wzajemnego rozwoju.
Lp. |
Tematy kompleksowe |
Sposób realizacji |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
1. |
Poznaje najbliższe środowisko lokalne poprzez różne formy aktywności |
§ spacery w okolicy przedszkola § poznanie zabytków kultury regionalnej, dorobu historycznego, architektury i tradycji § tablice tematyczne „moja mała ojczyzna” |
Cały rok grupy starsze
Grupy młodsze wg planów miesięcznych |
Wszyscy nauczyciele |
2. |
Wyjście do Ośrodka Kultury w Czudcu |
§ oglądanie wystaw prac plastycznych § branie udziału w konkursach organizowanych przez OK |
Cały rok |
Nauczyciele grup starszych |
3. |
Wyjście do Publicznej Biblioteki w Czudcu |
§ udział w „Głośnym czytaniu” § „Głośne czytanie” w przedszkolu dla grup młodszych § możliwość obejrzenia eksponatów kultury regionalnej (stroje, naczynia itp.) |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciel |
4. |
Współpraca z OSP Czudec |
§ obchody święta strażaków § próbna ewakuacja § spotkanie ze strażakami o tematyce bezpieczeństwo |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciel |
5. |
Współpraca z Parafią Czudec |
§ wyjcie na dróżki maryjne § wyjście do kościoła § udział w przeglądzie piosenki religijnej § udział w przeglądzie kolęd i pastorałek § zorganizowanie kolędy duszpasterskiej w przedszkolu |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciel |
6. |
Współpraca z Szkołą Podstawową w Czudcu |
§ wyjście na „Dni otwarte” dla absolwentów przedszkola |
maj/czerwiec- grupy starsze |
Nauczyciele grup starszych |
7. |
Spotkania z ciekawymi osobami (rodzicami) |
§ organizacja spotkań z osobami wykonującymi ciekawe zawody § realizacja programu „Zawodowy zawrót głowy” |
Cały rok |
Chętni nauczyciele |
8. |
Udział w zbiórkach charytatywnych |
§ zaangażowanie rodziców w zbiórki charytatywne § zbiórka nakrętek plastikowych § zbiórka zużytych baterii dla REBA § wzbudzanie empatii poprzez pogadanki |
Cały rok |
Chętni nauczyciele |