Roczny plan pracy
Roczny plan pracy dydaktyczno- wychowawczej w Publicznym Przedszkolu w Czudcu w roku szkolnym 2021/2022
Zadania:
- Piękna nasza Polska cała” - kształtowanie postaw patriotycznych.
- Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych. Budzenie poczucia przynależności do rodziny, społeczności lokalnej oraz wspólnoty przedszkolnej.
- Edukacja zdrowotna i ekologiczna warunkiem pomyślnego rozwoju przedszkolaków
1. Piękna nasza Polska cała” - kształtowanie postaw patriotycznych.
L.p. |
Tematy kompleksowe |
Sposób realizacji |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
1. |
Poznawanie miejsc o znaczeniu historycznym |
- Organizowanie wyjść i wycieczek do miejsc o znaczeniu historycznym. |
cały rok szkolny |
wszyscy nauczyciele |
2. |
Uroczystość 11listopada, Dzień Flagi Polskiej |
- Udział w uroczystościach związanych z obchodami świąt narodowych. |
cały rok szkolny |
wszyscy nauczyciele |
3. |
Czudec- Mała Ojczyzna |
- Zaproszenie ciekawych osób związanych z historią naszego regionu. |
cały rok szkolny |
wszyscy nauczyciele |
4. |
Znam Swoją miejscowość |
- Współpraca z podmiotami środowiska lokalnego. |
cały rok szkolny |
wszyscy nauczyciele |
5. |
Jestem Patriotą |
- Wzbogacenie kącika patriotycznego o albumy, fotografie o tematyce patriotycznej. |
cały rok szkolny |
nauczyciele grup starszych |
6. |
Poznajemy swoją miejscowość |
- Wystawa w holu przedszkolnym na temat „Poznajemy nasz region” – pamiątkowe zdjęcia wykonywane podczas spacerów i wycieczek.
|
cały rok szkolny |
wszyscy nauczyciele |
7. |
Polska Moja Ojczyzna |
- Przekazywanie wiadomości dotyczących naszej ojczyzny – zapoznanie z zarysem mapy Polski oraz symbolami narodowymi.
- Słuchanie legend i opowiadań związanych z powstaniem Polski.
|
cały rok szkolny
cały rok szkolny
|
wszyscy nauczyciele
nauczyciele grup starszych
|
8. |
Śpiewam i tańczę ludowe piosenki |
- Zapoznanie dzieci z tradycjami ludowymi związanymi z regionem – stroje, pieśni i tańce ludowe
|
cały rok szkolny |
nauczyciele grup starszych |
9. |
Konkurs Plastyczny „Polskie Legendy” |
- Zorganizowanie wewnątrzprzedszkolnego konkursu plastycznego „Znam polskie legendy”. |
drugi semestr |
pani Justyna Bielińska
|
2. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych. Budzenie poczucia przynależności do rodziny, społeczności lokalnej oraz wspólnoty przedszkolnej.
Lp. |
Tematy kompleksowe |
Sposób realizacji |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
1. |
Ja i moi koledzy, moja grupa |
- Przekazywanie informacji o sobie (imię, nazwisko, adres, ulubione zajęcie); -Zabawy integracyjne pokazujące różnice i podobieństwa w wyglądzie, zachowaniu, ulubionych zabawach; - „Mój kolega”- rysowanie portretu; Zapoznanie z podstawowymi zasadami obowiązującymi w grupie- wprowadzenie kodeksu grupowego - Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślenie wagi przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem . - Udział dzieci w uroczystościach przedszkolnych i regionalnych (patrz: Harmonogram świąt i uroczystości). - Kształtowanie postaw oraz ukazanie wartości na przykładzie bohaterów bajek. - Zwracanie uwagi na obecność wśród nas dzieci przewlekle chorych i niepełnosprawnych, zachęcanie do postawy akceptacji i zrozumienia dla ograniczeń , z którymi borykają się na co dzień. - Przypominanie dzieciom ich praw z okazji : Dnia Dziecka, Światowego Dnia Praw Dziecka, oglądanie fotografii i zdjęć rówieśników mieszkających na innych kontynentach.
|
wrzesień
wrzesień
W g potrzeb
wg potrzeb i planów miesięcznych
Wrzesień
wg harmonogramu i potrzeb grupy
wg potrzeb
wg potrzeb grupy/ grudzień
Listopad/ wg potrzeb grupy |
Wszyscy nauczyciele |
2. |
Ja i moja rodzina |
- Swobodne wypowiedzi na temat własnej rodziny, zwyczajów i obowiązków; - Oglądanie starych fotografii; - Wyjaśnienie wieloznaczności pojęcia „dom”; - Przygotowanie do Święta babci i dziadka; nauka piosenek i wierszy, przygotowanie laurek i upominków dla babć i dziadków - Występ dla mamy i taty; - Wykonanie laurek i składanie życzeń. - Uwrażliwianie na potrzeby innych np.: młodszego rodzeństwa, osób starszych, |
cały rok szkolny
styczeń
maj
styczeń
Maj
Cały rok/ wg planów miesięcznych |
Nauczycielki grup |
3. |
Mieszkam w Gminie Czudec |
- Wykonanie kącika regionalnego; - Oglądanie widokówek i fotografii; - Wycieczka po mojej miejscowości i okolicach - Udział w konkursach dla przedszkolaków organizowanych na terenie przedszkola, gminy i powiatu; - Wykonanie albumu o Czudcu |
wg planów miesięcznych
cały rok
czerwiec/ wg potrzeb |
Nauczycielki grup
Grupy starsze |
4. |
Tradycje bożonarodzeniowe |
- Wypowiedzi na temat świątecznych, rodzinnych zwyczajów; - Rozwiązywanie zagadek o tematyce bożonarodzeniowej; - Wigilia w przedszkolu; - Wykonanie ozdób świątecznych. - Udział w konkursach plastycznych. - Oglądanie szopki w pobliskiej parafii |
Okres Świąteczny |
Wszyscy nauczyciele |
5. |
Zwyczaje wielkanocne |
- Rozmowa o obchodach Świąt Wielkanocnych; - Wykonanie palm i ozdób wielkanocnych; - Przygotowanie wielkanocnego kącika. |
kwiecień |
Wszyscy nauczyciele |
6. |
Dbam o przyrodę w mojej okolicy |
- Przykłady pozytywnych i negatywnych oddziaływań człowieka na stan środowiska; - Spacery wokół przedszkola; - Właściwe zachowanie na terenie przedszkola, ogrodu, parku; - Aktywny udział w świętach: „ Dzień Drzewa”, „ Dzień Ziemi”. - Dbanie o zwierzęta podczas zimy: -dokarmianie ptaków |
Cały rok
Październik, kwiecień
Cały rok
Październik/kwiecień
Okres zimowy |
|
7. |
Bezinteresownie pomagam |
- Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. „Góra grosza” - uwrażliwienie na potrzeby innych również zwierząt
- troska i rozwijanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych |
Wg potrzeb
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele
Wybrane grupy (realizacja programu „Pierwsza pomoc i przedszkolaki”) |
3. Edukacja zdrowotna i ekologiczna warunkiem pomyślnego rozwoju przedszkolaków
Lp. |
Tematy Kompleksowe |
Standard |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Uwagi |
1. |
Ogródki na parapecie – siejemy i sadzimy zioła i nowalijki |
- Zna zasady opieki nad wysianymi nowalijkami, wykorzystuje je podczas przedszkolnych zdrowych posiłków |
II, III, IV |
Wszyscy nauczyciele |
|
2. |
Program „Czyste powietrze wokół nas” |
- Zna zagrożenia płynące z zanieczyszczeń powietrza i niewłaściwego przetwarzania odpadów. |
XI, XII, I, II |
Wszyscy nauczyciela |
|
3. |
Program „Szkoła promująca zdrowie” |
- Nabywa umiejętności w aspekcie fizycznym, psychicznym, higieny osobistej, bezpieczeństwa oraz kształtowanie indywidualnej i społecznej wartości zdrowia. |
Cały rok |
Biela N. |
|
4. |
Program „Czyściochowe przedszkole” ROSSMANa |
- Zna zasady higieny jamy ustnej oraz nosa |
III, IV, V |
Bielińska J. |
|
5. |
Cykl zajęć edukacyjnych i gimnastycznych dla dzieci
|
- Wie jakie korzyści płyną z aktywnego spędzania czasu wolnego |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
|
6. |
Wyprawa po zdrowie – piesze wycieczki
|
- Wyrabianie zamiłowania do wycieczek i spacerów, rozumienie znaczenia przebywania na świeżym powietrzu |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
|
7. |
Obchody „Dnia wody”, „Dnia ziemi”, „Dnia drzewa” |
- Zna znaczenie wody i jej istoty w ekosystemie. - Wie jakie znaczenie ma picie wody dla zdrowia organizmu. |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciela |
|
8. |
Organizowanie codziennych zabiegów higienicznych w łazience. |
- Potrafi prawidłowo umyć ręce i higienicznie korzystać z toalety. |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
|
9. |
Realizacja zajęć o tematyce ekologicznej. |
- Zna zasady segregacji śmieci, oraz możliwości ich przetwarzania. |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
|
10. |
Zorganizowanie zbiórki plastikowych zakrętek i zużytych baterii |
- Angażuje się w akcje charytatywne sprzyjające ochronie środowiska |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
|