Perspektywiczny plan pracy
PERSPEKTYWICZNY PROGRAM PRACY
NA LATA SZKOLNE 2017-2022
PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA
W CZUDCU
Zadania:
- „Kto dziś przyrodę chroni, tego ona jutro obroni”- konieczność ingerowania człowieka w środowisko przyrodnicze, a jednocześnie dbałość o ochronę przyrody.
- „Piękna nasza Polska cała” - kształtowanie postaw patriotycznych.
- „Twórczy przedszkolak” - tworzenie warunków do podejmowania działalności artystycznej w korelacji z innymi obszarami edukacji, aranżacja sal przedszkolnych.
Zadanie I
„Kto dziś przyrodę chroni, tego ona jutro obroni”- konieczność ingerowania człowieka w środowisko przyrodnicze, a jednocześnie dbałość o ochronę przyrody
L.p. | Środki realizacji | Termin | Osoba odpowiedzialna | Standard |
---|---|---|---|---|
1. |
Udział w akcjach i konkursach mających na celu wdrażanie zasad ekologicznych – „Święto Ziemi”, „ Dzień Ziemi”, „ Kubusiowi Przyjaciele natury”, „ Reba” , zbiórka baterii |
X,IV,V |
Wszyscy nauczyciele |
Rozumie konieczności uczestniczenia w akcjach ekologicznych |
2. |
Pielęgnacja roślin w sali przedszkolnej, zakładanie zielonych kącików. |
2017- 2022 |
Wszyscy nauczyciele |
-Obserwuje wzrost roślin w zielonych kącikach . - Potrafi rozróżnić i nazywać rośliny, przyswaja nowe nazwy |
3. |
Rola roślin w życiu ludzi i zwierząt |
2017- 2022 |
Wszyscy nauczyciele |
- Kształtuje postawy promujące zdrowy styl życia. - Zna zależności występujące w środowisku społeczno- przyrodniczym. |
4. |
Organizowanie pikników przedszkolnych na łonie natury lub w gospodarstwie agroturystycznym |
X, V |
Wszyscy nauczyciele |
- Bierze czynny udział w Wypoczynku na łonie natury. |
5. |
Organizowanie spacerów i wycieczek mających na celu poznanie różnych ekosystemów. |
2017- 2022 |
Wszyscy nauczyciele |
- Poznaje roślinność biocenoz łąk, lasu , parku itp. - Potrafi obserwować otaczające środowisko. |
6. |
Wycieczka do Nadleśnictwa w Strzyżowie. Spotkanie z leśniczym. |
2018- 2019 |
Wszyscy nauczyciele |
- Trafnie formułuje pytania dotyczące dotyczące środowiska społeczno- przyrodniczego i jego ochrony.
|
7. |
Organizowanie zajęć i zabaw związanych z ochroną środowiska w oparciu o literaturę. |
2017-2022 |
Wszyscy nauczyciele |
- wzbogaca wiedzę o przyrodzie oraz sposobie jej ochrony. |
8. |
Poznanie sposobów ochrony środowiska naturalnego. |
2017-2022 |
Wszyscy nauczyciele |
- Zna konieczność: oszczędzania energii, oszczędnego korzystania z wody , potrzebę recyklingu |
9. |
Udział w ogólnopolskich programach „ Czyste powietrze wokół nas” |
2017-2022 |
Osoba odpowiedzialna |
- Bierze udział w różnych formach popularyzacji zdrowego stylu życia. |
10. |
Organizowanie działań sprzyjających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu |
2017-2022 |
Wszyscy nauczyciele |
- Czynnie uczestniczy w spacerach, wycieczkach, zabawach ruchowych. |
11. |
Wykonanie pracy plastycznej z odpadów. |
2017-2022 |
Wszyscy nauczyciele |
- Inspirowanie dzieci do rozwijania wyobraźni poprzez wykorzystanie różnorodnych materiałów. |
Zadanie II
„Piękna nasza Polska cała” - kształtowanie postaw patriotycznych.
L.p. | Środki realizacji | Termin | Osoba odpowiedzialna | Standard |
---|---|---|---|---|
1. |
Poznanie własnej miejscowości, charakterystycznych miejsc oraz instytucji lokalnych poprzez organizowanie wycieczek i spacerów.
|
2017- 2022 |
Wszyscy nauczyciele |
- zwraca uwagę na piękno naszej okolicy - zna instytucje użyteczności publicznej w swojej miejscowości |
2. |
Zorganizowanie wycieczki do Historycznej Izby Pamięci oraz Izby Regionalnej, znajdujących się w Gminnej Bibliotece Publicznej w Czudcu – zapoznanie z warunkami życia i pracy naszych przodków
|
2017- 2022 |
Nauczyciele grup starszych |
- wie jak wyglądają sprzęty domowe oraz narzędzia pracy naszych przodków - interesuje się historią swojej miejscowości |
3. |
Zapoznanie z historią powstania naszej miejscowości oraz zabytkami, które się w niej znajdują – kontynuowanie współpracy z Towarzystwem Przyjaciół Ziemi Czudeckiej, nawiązanie współpracy z Kwartalnikiem Czudeckim |
2017- 2022 |
Wszyscy nauczyciele |
- zna zabytki Czudca oraz legendę związaną z jego powstaniem - wie jak wygląda herb naszej miejscowości |
4. |
Przekazywanie wiadomości dotyczących naszej ojczyzny – zapoznanie z zarysem mapy Polski oraz symbolami narodowymi |
2017- 2022 |
Nauczyciele grup starszych |
- opisuje wygląd symboli narodowych naszego kraju (flaga, godło) - rozpoznaje hymn narodowy |
5. |
Zorganizowanie w salach kącików tematycznych „Polska – nasza ojczyzna” |
2017- 2022 |
Nauczyciele grup starszych |
- zna podstawowe wiadomości dotyczące naszej ojczyzny (zarys mapy, nazwa stolicy oraz najdłuższej rzeki) |
6. |
Poznanie kultury i tradycji regionu poprzez uczestnictwo w obrzędach związanych ze świętami i uroczystościami
|
2017- 2022 |
Wszyscy nauczyciele |
- uczestniczy w uroczystościach związanych ze świętami państwowymi (Święto Niepodległości, Święto Flagi) - zna zwyczaje świąteczne związane z Bożym Narodzeniem oraz Wielkanocą |
7. |
Zapoznanie dzieci z tradycjami ludowymi związanymi z regionem – stroje, pieśni i tańce ludowe |
2017-2022 |
Nauczyciele grup starszych |
- zatańczy regionalne tańce ludowe - wie jak wygląda rzeszowski i krakowski strój ludowy |
8. |
Zorganizowanie wystawki prac plastycznych dzieci, związanych z naszą miejscowością oraz ojczyzną |
2017-2022 |
Wszyscy nauczyciele |
- przedstawi swoją miejscowość oraz kraj w którym mieszka poprzez twórczość plastyczną |
9. |
Zapoznanie dzieci z państwami Unii Europejskiej: kolorowanie flagi, wyszukiwanie na mapie.
|
2017-2022 |
Nauczyciele grup starszych |
- interesuje się położeniem państw na mapie - wie jak wygląda flaga i hymn Unii Europejskiej |
10. |
Słuchanie legend i opowiadań związanych z powstaniem Polski oraz stolicy Warszawy |
2017-2022 |
Nauczyciele grup starszych |
- zna legendy swojej ojczyzny |
Zadanie III
„Twórczy przedszkolak” - tworzenie warunków do podejmowania działalności artystycznej w korelacji z innymi obszarami edukacji, aranżacja sal przedszkolnych.
L.p. | Środki realizacji | Termin | Osoba odpowiedzialna | Standard |
---|---|---|---|---|
1. |
Stosowanie różnorodnych metod i form pracy jako inspiracje do podejmowania działań twórczych |
2017-2022 |
Wszyscy nauczyciele
|
-zna różnorodne techniki plastyczno-techniczne -potrafi wyrażać swoje stany emocjonalne poprzez różne formy wyrazu |
2. |
Udział w konkursach plastycznych, przedszkolnych i środowiskowych |
2017-2022 |
Wszyscy nauczyciele |
-potrafi eksponować własną twórczość |
3. |
Bezpośrednie obcowanie ze sztuką: koncerty muzyczne, teatrzyki, wyjazdy do kina, wystawy zorganizowane w najbliższym środowisku |
2017-2022 |
Wszyscy nauczyciele |
-rozbudzanie przeżyć estetycznych -oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję |
4. |
Eksponowanie prac dzieci w salach i na terenie przedszkola-kącik „nasze prace” |
2017-2022 |
Wszyscy nauczyciele |
-rozbudzanie pasji artystycznych |
5. |
Zorganizowanie „Skrzynki Skarbów”-wzbogacanie skrzynki w różne materiały, które będą wykorzystywane do zajęć plastycznych |
2017-2022 |
Wszyscy nauczyciele |
-potrafi posługiwać się różnorodnymi materiałami i narzędziami w realizacji własnych zamierzeń artystycznych |
6. |
„Co u nas słychać”-zorganizowanie fotograficznej gazetki przedszkola |
2017-2022 |
Wszyscy nauczyciele |
-rozbudzanie zainteresowań działalnością przedszkola, promowanie placówki |
7. |
„Mamo, Tato zróbmy to razem”-współpraca z rodzicami poprzez wspólne tworzenie prac plastycznych np. konkurs |
2017-2022 |
Wszyscy nauczyciele |
-wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną poprzez wspólne tworzenie pracy plastycznej |
8. |
Obcowanie z muzyką poprzez śpiew i zabawy taneczne i rytmiczne |
2017-2022 |
Wszyscy nauczyciele |
-potrafi za pomocą ruchu interpretować tematy rytmiczne, zaśpiewać kilka piosenek i układać własne figury do tańca -umie uzewnętrznić cechy swojej osobowości, samopoczucia wyobrażeń |
9. |
Przygotowanie i prezentacja wierszyków, piosenek i układów tanecznych np. Dzień Mamy, Dzień Babci i Dziadka, Jasełka, itp. |
2017-2022 |
Wszyscy nauczyciele |
-bierze udział w przedstawieniach, montażach słowno-muzycznych, recytacji wierszy -wciela się w rolę -potrafi zaprezentować się w szerszej publiczności |