PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
Zadania:
1. Zdrowy i bezpieczny przedszkolak czyli moc zdrowych nawyków: ciało i umysł w równowadze.
2. Jestem ekoprzedszkolakiem- rozwijanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania treści przyrodniczych, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za obecną oraz przyszłą jakość życia na ziemi.
3. Piękna nasza Polska cała - kształtowanie postaw patriotycznych.
1. Zdrowy i bezpieczny przedszkolak czyli moc zdrowych nawyków: ciało i umysł w równowadze.
Lp. |
Tematy kompleksowe |
Sposób realizacji |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
1. |
Rozpoznawanie i nazywanie owoców oraz warzyw, rozumienie konieczność ich mycia przed spożyciem, |
|
X, III, IV |
Wszyscy nauczyciele N. Biela |
2. |
Rozumienie znaczenia spożywania wartościowych posiłków i eliminacje wybranych produktów |
|
IV, wg planów Cały rok IX |
J. Gątarska A. Kamińska Wszyscy nauczyciele A. Trąd |
3. |
Samodzielne przygotowywanie przez dzieci zdrowych posiłków m.in. kanapek, sałatek, soków |
|
Cały rok |
Grupy starsze |
4. |
Aktywne uczestnictwo dzieci w swobodnych i zorganizowanych zabawach na zewnątrz oraz w sali |
|
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele M. Szczepan |
5. |
Obchodzenie „Dnia Sportu” |
|
VI |
Wszyscy nauczyciele |
6. |
Pierwsza pomoc. Bezpiecznie przez cały rok |
|
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele
Anna Sanecka-Zubek
J. Gątarska |
7. |
Realizacja programu „Witaminki” |
|
Cały rok |
M. Kidacka, E. Czarnik, M. Żurowska |
8. |
Organizowanie codziennych zabiegów higienicznych w łazience |
|
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele M. Kidacka |
9. |
Realizacja programu: „Czyste powietrze wokół nas” |
|
XI, XII, I, II |
Grupy starsze |
10. |
Prawidłowy rozwój psychiczny poprzez niwelowanie negatywnych emocji |
|
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele A. Sanecka-Zubek |
11. |
Wyrażanie życzliwości, tolerancji i szacunku wobec innych, zwłaszcza wobec osób starszych i niepełnosprawnych poprzez zrównoważony stosunek do zdrowia, choroby, kalectwa |
|
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele A. Sanecka-Zubek |
12. |
Realizacja programu certyfikacyjnego „Szkoła Myślenia Pozytywnego 2.0” |
|
Cały rok |
M. Szaro |
13. |
Rozwijanie zasobów psychospołecznych dzieci |
|
Cały rok |
M. Szaro N. Biela |
2. Jestem ekoprzedszkolakiem- rozwijanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania treści przyrodniczych, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za obecną oraz przyszłą jakość życia na ziemi.
Lp. |
Tematy kompleksowe |
Sposób realizacji |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
1. |
W naszym ogródeczku: Zakładanie w każdej sali zielonych ogródków
|
|
II, III, IV |
Wszyscy nauczyciele
|
2. |
Realizacja programu: Kubusiowi przyjaciele natury |
|
Cały rok |
M. Kidacka |
3. |
Realizacja zajęć edukacyjnych pt.: Dzień Ziemi Dzień Drzewa Dzień Wody |
|
wg harmonogramu |
Wszyscy nauczyciele |
4. |
Zakładanie karmników w ogrodzie przedszkolnym, dokarmianie ptaków zimą |
|
I, II |
Wszyscy nauczyciele |
5. |
Branie udziału w konkursach o tematyce proekologicznej |
|
wg harmonogramu |
Wszyscy nauczyciele |
6. |
Zorganizowanie wyjść np. do lasu, na łąkę- udział w zajęciach w terenie dla grup starszych, zajęcia w ogrodzie przedszkolnym dla grup młodszych |
|
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele
|
7. |
Promowanie ekologicznego stylu życia poprzez kontakt z filmem i literaturą dziecięcą- opowiadaniami, bajkami, wierszami poruszającymi tematykę proekologiczną |
|
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
8. |
Zaaranżowanie kącika przyrody i jego aktualizacja zgodnie z porami roku |
|
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
9. |
Zachęcanie do zbiórki plastikowych zakrętek |
|
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
3. Piękna nasza Polska cała - kształtowanie postaw patriotycznych.
Lp. |
Tematy kompleksowe |
Sposób realizacji |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
1. |
Poznanie własnej miejscowości, charakterystycznych miejsc oraz instytucji lokalnych poprzez organizowanie wycieczek i spacerów |
|
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele
|
2. |
Zorganizowanie wycieczki do Historycznej Izby Pamięci, znajdującej się w Publicznej Bibliotece w Czudcu – zapoznanie z warunkami życia i pracy naszych przodków |
|
X |
Nauczyciele grup starszych |
3. |
Zapoznanie z historią powstania naszej miejscowości oraz zabytkami, które się w niej znajdują – nawiązanie współpracy z Towarzystwem Przyjaciół Ziemi Czudeckiej, zorganizowanie spotkania z emerytowanym historykiem |
|
X, XI |
A.Kamińska, J. Gątarska |
4. |
Przekazywanie wiadomości dotyczących naszej ojczyzny – zapoznanie z zarysem mapy Polski oraz symbolami narodowymi |
|
IV, V |
Nauczyciele grup starszych |
5. |
Zorganizowanie w salach kącików tematycznych „Polska – nasza ojczyzna” |
|
IX |
Nauczyciele grup starszych |
6. |
Poznanie kultury i tradycji regionu poprzez uczestnictwo w obrzędach związanych ze świętami i uroczystościami |
|
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele
|
7. |
Zapoznanie dzieci z tradycjami ludowymi związanymi z regionem – stroje, pieśni i tańce ludowe |
|
Cały rok |
M. Kut |
8. |
Zorganizowanie wystawki prac plastycznych dzieci, związanych z naszą ojczyzną |
|
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
9. |
Zapoznanie dzieci z państwami Unii Europejskiej: kolorowanie flagi, poznanie nazw państw należących do Unii |
|
V |
Nauczyciele grup starszych |
10. |
Zorganizowanie konkursu plastycznego „Czudec w jesiennej szacie” dowolną techniką. |
|
X |
W. Ptak, M. Pasternak |
11. |
Słuchanie legend i opowiadań związanych z powstaniem Polski , Warszawy, Krakowa |
|
Cały rok |
Nauczyciele grup starszych
|