Roczny plan pracy

Roczny plan pracy

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZEJ W ROKU SZKOLNYM 2024/2025

 

Zadania:

1. Zdrowy i bezpieczny przedszkolak czyli moc zdrowych nawyków: ciało i umysł w równowadze.

2. Jestem ekoprzedszkolakiem- rozwijanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania treści przyrodniczych, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za obecną oraz przyszłą jakość życia na ziemi.

3. Piękna nasza Polska cała - kształtowanie postaw patriotycznych.



1. 
Zdrowy i bezpieczny przedszkolak czyli moc zdrowych nawyków: ciało i umysł w równowadze.

Lp.

Tematy kompleksowe

Sposób realizacji

Termin

Osoba odpowiedzialna

1.

Rozpoznawanie i nazywanie owoców oraz warzyw, rozumienie konieczność ich mycia przed spożyciem,

  • rozpoznawanie i poprawnie nazywanie owoców i warzyw,
  • mycie warzyw i owoców przed spożyciem
  • zapoznanie z budową roślin: łodyga, liście, owoc, korzeń
  • dbanie o rośliny (podlewanie, obserwacja etapu wzrostu, zapoznanie z potrzebami roślin niezbędnymi do ich wzrostu)
  • znaczenie zawodu ogrodnika i rolnika
  • wycieczka lub założenie ogródka warzywnego

X, III, IV

Wszyscy nauczyciele

N. Biela

2.

Rozumienie znaczenia spożywania wartościowych posiłków i eliminacje wybranych produktów

  • spotkanie z dietetykiem/ intendentką/ kucharzem w celu zapoznania z zasadami zdrowego odżywiania się
  • poznanie piramidy żywienia (znajomość i podział produktów)
  • próbowanie nowych smaków, chętne zjadanie pełnowartościowych posiłków
  • udział w teatrzykach, inscenizacjach, wykorzystanie literatury pomocniczej
  • picie wody i jej znaczenie dla naszego organizmu
  • Piknik witaminek – piknik integracyjny ze zdrowym poczęstunkiem
  • Skąd się biorą produkty ekologiczne – program Głównego Inspektoratu Sanitarnego

IV,

wg planów

Cały rok

IX

J. Gątarska

A. Kamińska

Wszyscy nauczyciele

A. Trąd

3.

Samodzielne przygotowywanie przez dzieci zdrowych posiłków m.in. kanapek, sałatek, soków

  • utrwalenie zasad zdrowego odżywiania się, 
  • utrwalenie nazw produktów korzystnych dla organizmu

Cały rok

Grupy starsze

4.

Aktywne uczestnictwo dzieci w swobodnych                                                  i zorganizowanych zabawach na zewnątrz oraz w sali 

  • udział w zajęciach ruchowych w sali i na powietrzu
  • codzienna gimnastyka poranna
  • przebywanie w ogrodzie przedszkolnym
  • wychodzenie na spacery oraz zachęcanie do udziału w zabawach związanych z ruchem
  • zdrowy „Dzień przedszkolaka”

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

M. Szczepan

5.

Obchodzenie „Dnia Sportu”

  • omówienie, jak ważne jest rozwijanie sprawności ruchowej,                             
  • kształtowanie postawy prozdrowotnej

VI

Wszyscy nauczyciele

6.

Pierwsza pomoc. Bezpiecznie przez cały rok

  • udzielania pierwszej pomocy – postępowania w wypadkach urazów, omdleń, oparzeń (zapoznanie dzieci z podstawowymi czynnościami ratowniczymi w warunkach nieobecności osób dorosłych),
  • zorganizowanie spotkania z ratownikiem medycznym/strażakami
  • unikania zabaw w niebezpiecznych miejscach, omówienie zasad korzystania z placu zabaw
  • unikania kontaktów z nieznajomymi,
  • zachowania ostrożności wobec nieznanych roślin i zwierząt,
  • zapoznania ze sposobem zachowania podczas pożaru,
  • obchody Dnia Dziecka pod hasłem „Bezpieczny przedszkolak” – piknik rodzinny

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

 

Anna Sanecka-Zubek

 

J. Gątarska

7.

Realizacja programu „Witaminki”

  • promowanie zdrowych nawyków żywieniowych
  • zachęcanie do spożywania zróżnicowanych potraw, bogatych w warzywa;
  • stwarzanie okazji do poznawania nowych smaków;
  • oswajanie z wyglądem warzyw i zapoznanie z ich wartościami odżywczymi;
  • wdrażanie do samodzielnego komponowania posiłków i robienia prostych potraw według przepisów kulinarnych

Cały rok

M. Kidacka,

E. Czarnik,

M. Żurowska

8.

Organizowanie codziennych zabiegów higienicznych w łazience

  • zapoznanie z prawidłowym myciem rąk i higienicznym korzystaniem z toalety,
  • poznaje zasady zachowania higieny dłoni włosów i paznokci
  • Czyściochowa Akademia” Rossman

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

M. Kidacka

9.

Realizacja programu: „Czyste powietrze wokół nas”

  • poznanie zagrożeń płynących z zanieczyszczeń powietrza i niewłaściwego przetwarzania odpadów,
  • poprawne segregowanie śmieci,          poznanie znaczenie słowa: „recykling”

XI, XII, I, II

Grupy starsze

10.

Prawidłowy rozwój psychiczny poprzez niwelowanie negatywnych emocji

  • zapoznanie z emocjami
  • umiejętne wyrażanie swoich emocji
  • wprowadzenie bajkoterapii celem redukowania niepożądanych emocji dziecka
  • stosowanie technik oddechowych i relaksacyjnych

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

A. Sanecka-Zubek

11.

Wyrażanie życzliwości, tolerancji i szacunku wobec innych, zwłaszcza wobec osób starszych i niepełnosprawnych poprzez zrównoważony stosunek do zdrowia, choroby, kalectwa

  • przyswajanie wiedzy o tym co sprzyja a co zagraża zdrowiu
  • wyjaśnienie pojęć: tolerancja, szacunek, niepełnosprawność
  • wykorzystanie filmików edukacyjnych, historyjek obrazkowych itp.
  • obchody „Dnia babci i dziadka”
  • uwrażliwienie na potrzeby innych oraz „inność”

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

A. Sanecka-Zubek

12.

Realizacja programu certyfikacyjnego „Szkoła Myślenia Pozytywnego 2.0”

  • wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego;
  • rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych;
  • podnoszenie jakości edukacji włączającej  i  umiejętności pracy z  zespołem zróżnicowanym;
  • obniżenie poziomu stresu u dzieci;
  • realizacja cyklicznych zajęć z dziećmi prowadzonymi przez psychologa;
  • psychoedukacja rodziców;

Cały rok

M. Szaro

13.

Rozwijanie zasobów psychospołecznych dzieci

  • nauka radzenia sobie z emocjami;
  • nauka sposobów wyciszenia;
  • dbanie o rozwijanie czynników chroniących zdrowie psychiczne dzieci;
  • realizacja cyklicznych zajęć z dziećmi prowadzonymi przez psychologa
  • psychoedukacja rodziców;

Cały rok

M. Szaro

N. Biela

 

2. Jestem ekoprzedszkolakiem- rozwijanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania treści przyrodniczych, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za obecną oraz przyszłą jakość życia na ziemi.

Lp.

Tematy kompleksowe

Sposób realizacji

Termin

Osoba odpowiedzialna

1.

W naszym ogródeczku: Zakładanie w każdej sali zielonych ogródków

 

  • poznaje zasady opieki nad wysianymi nowalijkami         
  • wykorzystuje wyhodowane rośliny do przygotowania zdrowych posiłków                                                   
  • wyciąga wnioski na temat znaczenia roślin dla ludzi oraz zwierząt

II, III, IV

Wszyscy nauczyciele

 

2.

Realizacja programu: Kubusiowi przyjaciele natury

  • kształtuje poczucie świadomości potrzeby dbania o otaczające nas środowisko                                         
  • rozwija poczucie troski i odpowiedzialności za obecną oraz przyszłą jakość życia na Ziemi

Cały rok

M. Kidacka

3.

Realizacja zajęć edukacyjnych pt.:

Dzień Ziemi

Dzień Drzewa

Dzień Wody

  • poznaje znaczenie wody i jej istoty w ekosystemie   
  • kształtuje świadomość proekologiczną                         
  • podejmuje działania związane z ochroną środowiska (np. oszczędzanie wody, segregacja odpadów)

wg harmonogramu

Wszyscy nauczyciele

4.

Zakładanie karmników w ogrodzie przedszkolnym, dokarmianie ptaków zimą

  • nabywa opiekuńczy stosunek do świata roślin  i zwierząt
  • kształtuje poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze                                                             
  • rozumie potrzebę dbania o otaczający nas świat

I, II

Wszyscy nauczyciele

5.

Branie udziału w konkursach o tematyce proekologicznej

  • kształtuje świadomość mądrego i umiejętnego współżycia człowieka z przyrodą                                 
  • rozwija poczucia troski i odpowiedzialności o obecną oraz przyszłą jakość́ życia na Ziemi

wg harmonogramu

Wszyscy nauczyciele

6.

Zorganizowanie wyjść np. do lasu, na łąkę- udział w zajęciach w terenie dla  grup starszych, zajęcia w ogrodzie przedszkolnym dla grup młodszych

  • zbliża się do świata przyrody poprzez poznawanie go i dostrzeganie jego piękna                   
  • nabywa opiekuńczy stosunek do świata roślin i zwierząt                                                             
  • poznaje ekosystem łąki; zauważa zależności pomiędzy światem roślin i zwierząt                       
  • zwraca uwagę na lecznicze właściwości roślin

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

 

7.

Promowanie ekologicznego stylu życia poprzez kontakt z filmem i literaturą dziecięcą- opowiadaniami, bajkami, wierszami poruszającymi tematykę proekologiczną

  • poznaje sposoby ochrony przyrody oraz rozumie potrzebę ich przestrzegania
  • rozbudza potrzebę kontaktu z naturą
  • rozwija świadomość proekologiczną
  • dostrzega niewłaściwe zachowania w stosunku do przyrody w sytuacjach życia codziennego oraz podczas analizy zachowań bohaterów literatury dziecięcej i  filmów

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

8.

Zaaranżowanie kącika przyrody i jego aktualizacja  zgodnie z porami roku

  •  podejmuje działania związane z dbałością o rośliny
  • zna i wykorzystuje zasady poszanowania przyrody

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

9.

Zachęcanie do zbiórki plastikowych zakrętek

  • angażuje się w akcje charytatywne sprzyjające ochronie środowiska

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

 

3. Piękna nasza Polska cała - kształtowanie postaw patriotycznych.

Lp.

Tematy kompleksowe

Sposób realizacji

Termin

Osoba odpowiedzialna

1.

Poznanie własnej miejscowości, charakterystycznych miejsc oraz instytucji lokalnych poprzez   organizowanie wycieczek i spacerów

  • zwraca uwagę na piękno naszej okolicy
  • zna instytucje użyteczności publicznej w swojej miejscowości

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

 

2.

Zorganizowanie wycieczki do Historycznej Izby Pamięci, znajdującej się w Publicznej Bibliotece w Czudcu – zapoznanie z warunkami życia i pracy naszych przodków 

  • wie jak wyglądają sprzęty domowe oraz narzędzia pracy naszych przodków
  • interesuje się historią swojej miejscowości

X

Nauczyciele grup starszych

3.

Zapoznanie z historią powstania naszej miejscowości oraz zabytkami, które się w niej znajdują – nawiązanie współpracy z Towarzystwem Przyjaciół Ziemi Czudeckiej, zorganizowanie spotkania z emerytowanym historykiem

  • zna zabytki Czudca oraz legendę związaną z jego powstaniem
  • wie jak wygląda herb naszej miejscowości

X, XI

A.Kamińska,

J. Gątarska

4.

Przekazywanie wiadomości dotyczących naszej ojczyzny – zapoznanie z zarysem mapy Polski oraz symbolami narodowymi

  • opisuje wygląd symboli narodowych naszego kraju (flaga, godło)
  • rozpoznaje hymn narodowy
  • przyjmuje odpowiednią postawę podczas śpiewania hymnu

IV, V

Nauczyciele grup starszych

5.

Zorganizowanie w salach kącików tematycznych „Polska – nasza ojczyzna”

  • zna podstawowe wiadomości dotyczące naszej ojczyzny (zarys mapy, nazwa stolicy oraz najdłuższej rzeki)

IX

Nauczyciele grup starszych

6.

Poznanie kultury i tradycji regionu poprzez uczestnictwo w obrzędach związanych ze świętami i uroczystościami

  • uczestniczy w uroczystościach związanych ze świętami państwowymi (Święto Niepodległości, Święto Flagi)
  • zna zwyczaje świąteczne związane z Bożym Narodzeniem oraz Wielkanocą

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

 

7.

Zapoznanie dzieci z tradycjami ludowymi związanymi z regionem – stroje, pieśni i tańce ludowe

  • zatańczy regionalne tańce ludowe
  • wie jak wygląda rzeszowski i krakowski strój ludowy

Cały rok

M. Kut

8.

Zorganizowanie wystawki prac plastycznych dzieci, związanych z naszą ojczyzną

  • przedstawi kraj w którym mieszka poprzez twórczość plastyczną

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

9.

Zapoznanie dzieci z państwami Unii Europejskiej: kolorowanie flagi, poznanie nazw państw należących do Unii

  • interesuje się położeniem państw na mapie
  • wie, jak wygląda flaga
  • rozpoznaje hymn Unii Europejskiej

V

Nauczyciele grup starszych

10.

Zorganizowanie konkursu plastycznego „Czudec w jesiennej szacie” dowolną techniką.

  • przedstawi swoją miejscowość poprzez działalność plastyczną

X

W. Ptak, M. Pasternak

11.

Słuchanie legend i opowiadań związanych z powstaniem Polski , Warszawy, Krakowa

  • zna legendy swojej ojczyzny

Cały rok

Nauczyciele grup starszych