Zamierzenia kształcąco-wychowawcze na październik 2024 roku
- Rozwijanie sprawności fizycznej całego ciała poprzez czynności samoobsługowe, zabawy ruchowe oraz ćwiczenia gimnastyczne, co wspiera ogólną koordynację i wytrzymałość fizyczną.
- Rozwijanie właściwych nawyków żywieniowych.
- Angażowanie mięśni dłoni oraz rozwianie precyzji i kontroli ruchów poprzez różne czynności manualne, takie jak lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie oraz wydzieranie.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej przez powtarzanie ruchów innej osoby w czasie zabawy.
- Wyrażanie i nazywanie różnych emocji podczas zabawy oraz radzenie sobie z emocjami poprzez uczestnictwo w zabawach, rozmowy z rówieśnikami i dorosłymi oraz słuchanie wybranych utworów literackich.
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie późną jesienią, takich jak padający deszcz, mgła, obniżająca się temperatura i skracająca się długość dnia. Zrozumienie czym jest cykliczność pór roku i wpływu pogody na otoczenie.
- Wzbogacenie wiadomości na temat życia i zwyczajów wybranych zwierząt oraz na temat zmian zachodzących w życiu wybranych zwierząt jesienią.
- Poznawanie w zabawie właściwości wybranych produktów (orzechów).
- Kształtowanie zdolności uważnej obserwacji i umiejętności wyciągania wniosków dotyczących zaobserwowanych zjawisk.
- Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni.
- Poznanie różnego rodzaju ziaren i pieczywa oraz etapami produkcji chleba.
- Poznawanie zastosowania i właściwości fizycznych mąki i wełny.
- Budzenie satysfakcji z wykonywanej pracy.
Wprowadzenie do nauki czytania i pisania:
- Zapoznawanie się z literami pisanymi i drukowanymi, zarówno małymi, jak i wielkimi: o, O, a, A, m, M, e, E.
- Rozpoznawanie liter oraz wymawianie samogłosek, a następnie naśladowanie nauczyciela w wymawianiu spółgłosek.
- Słuchanie zdań i wyodrębnianie z nich poszczególnych słów; liczenie słów w zdaniach, układanie zdań z określonej liczby słów oraz określanie kolejności wyrazów w zdaniu.
- Analiza słów poprzez wyodrębnianie sylab, określanie ich kolejności, dzielenie słów na sylaby oraz liczenie sylab. Tworzenie słów rozpoczynających się lub kończących na daną sylabę.
- Umiejętne odczytywanie często używanych oznaczeń i symboli.
Elementy wiedzy matematycznej:
- Poznawanie zapisu cyfrowego liczb: 1, 2, 3 i 4.
- Zapoznawanie się z prostokątem jako figurą geometryczną.
- Klasyfikowanie przedmiotów według jednej wybranej cechy, co rozwija umiejętność sortowania.
- Rozróżnianie poprawnego liczenia od błędnego, co wspiera precyzyjność w liczeniu.
- Szacunkowe porównywanie liczebności zbiorów poprzez łączenie elementów w pary lub nakładanie ich na siebie, aby lepiej zrozumieć relacje ilościowe.
- Rozpoznawanie zbiorów równolicznych i nierównolicznych, co wzmacnia zrozumienie pojęcia ilości.
Tematyka :
- Idzie jesień przez ogród i sad.
- Idzie jesień do zwierząt.
- Skąd mamy te produkty.
- Idzie jesień z deszczem.
Nauka wiersza
:
,,Pani Jesień"
Przeszedł sobie dawno
śliczny, złoty wrzesień...
Teraz nam październik
Dała pani jesień...
Słono takie śpiące,
coraz później wstaje,
Ptaszki odlatują,
hen, w dalekie kraje.
W cieniu, pod drzewami
cicho śpią kasztany,
każdy błyszczy pięknie,
niby malowany.
Lecą liście z drzewa
różnokolorowe,
te są żółto – złote,
a tamte – brązowe.
Jeszcze niby ciepło,
słonko świeci, grzeje...
aż tu nagle wichrzysko zawieje.
Chmur wielkich deszczowych
nazbiera, napędzi...
tak się pan listopad
nauwija wszędzie.
Nauka piosenki
:
,,Dary jesieni"
- Jesień już się rozgościła w sadzie i w ogrodzie,
słodkich jabłek, śliwek , gruszek zbiera wielkie kosze.
Wykopuje z grządek pory, pietruszkę, marchewkę.
Ścina piękne kalafiory, chrupką kalarepkę.
Rf: Tyle warzyw i owoców daje hojna jesień,
pełne kosze cennych darów nam w podarku niesie/x2
2. Pani jesień pracowita krząta się wytrwale
i ze zbirem plonów radzi sobie doskonale.
Deszcz jesienny jej przeszkadza, wiatr włosy rozwiewa,
lecz obfite plony z sadu zebrać przecież trzeba.
Rf: