Jak to wszystko funkcjonuje...?
Logopeda w przedszkolu
Logopeda wykonuje obowiązki wynikające z rozporządzenie o pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i przedszkolach (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach).
Do zadań logopedy należy:
- diagnozowanie logopedyczne,
- prowadzenie zajęć logopedycznych
- podejmowanie działań profilaktycznych,
- wsparcie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów,
- współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym,
Diagnozowanie logopedyczne ma na celu ustalenie rodzaju wad i/lub zaburzeń mowy. Oceny rozwoju mowy dziecka dokonuje się w oparciu o obserwację, wywiad logopedyczny, niewystandaryzowane próby, tj. kwestionariusze badania mowy oraz testy językowe.
Terapia logopedyczna obejmuje całość oddziaływań mających na celu likwidowanie wszelkich zakłóceń w komunikacji językowej.
Działania logopedy obejmują:
- systematyczne prowadzenie terapii z potrzebującymi dziećmi),
- korygowanie wad wymowy,
- stymulowanie funkcji poznawczo – językowych,
- usprawnianie percepcji słuchowej
- wyrównywanie opóźnień w rozwoju mowy,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się oraz sprawności komunikacyjnej,
- zapobieganie powstawaniu wad wymowy oraz czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy
- prowadzenie zeszytów zajęć logopedycznych zawierających ćwiczenia i zalecenia do pracy w domu,
- współpraca z rodzicami – udzielanie instruktażu do ćwiczeń, informowanie o postępach terapii,
- współpraca z nauczycielami,
- w razie potrzeby zalecanie konsultacji z innymi specjalistami, np. audiologiem, ortodontą, psychologiem, neurologiem i in.
- współpraca z nauczycielami w zakresie organizowania pomocy logopedycznej oraz utrwalania wypracowanych na zajęciach logopedycznych nawyków poprawnej wymowy
W naszym przedszkolu we wrześniu każdego roku przeprowadzane są przesiewowe badania mowy wszystkich dzieci pięcio i sześcioletnich, co pozwala wyłonić dzieci z wadami
i zaburzeniami mowy oraz objąć je opieką logopedyczną. Na początku każdego roku szkolnego przeprowadzane są również kontrolne badania mowy dzieci uczęszczających na ćwiczenia
w poprzednim roku szkolnym. Po zakwalifikowaniu na terapię przygotowywane są programy terapeutyczne, według których prowadzone są zajęcia.
Ćwiczenia logopedyczne z każdym dzieckiem prowadzone są raz w tygodniu.
Współpraca z rodzicami
O skuteczności terapii logopedycznej decyduje kilka czynników. Są to kompetencje terapeuty, możliwości dziecka (zarówno psychofizyczne jak i anatomiczne) oraz dobra współpraca z rodzicami.
W czasach pandemii jest ona dość ograniczona. Dlatego też Rodzicom moich podopiecznych zaproponowałam następujące formy kontaktu i możliwości współpracy:
- rozmowy telefoniczne,
- kontakt za pomocą e-mail ( we wrześniu, wraz z informacją o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie zajęć logopedycznych wszyscy Rodzice otrzymali mój numer telefonu i adres e-mail),
- konsultacje telefoniczne w każdy poniedziałek w godz. 17.00 – 17.30 (informacja została przekazana Rodzicom przez wychowawców grup za pośrednictwem Messenger’a),
- zeszyt do ćwiczeń logopedycznych, w którym oprócz materiałów do pracy w domu często wpisuję informację, na co szczególnie Rodzic powinien zwrócić uwagę w czasie ćwiczeń z dzieckiem oraz uszczegóławiam polecenia do ćwiczeń,
- w wyjątkowych wypadkach proszę Rodziców o kontakt osobisty, aby udzielić wskazówek i instruktażu do ćwiczeń bądź przekazać ważne informacje np. dotyczące wskazań do konsultacji chirurgicznych, psychologicznych, itp. W takich sytuacjach informację z prośbą o kontakt przekazuję przez wychowawców grup lub dokonując stosownych wpisów w zeszycie ćwiczeń.