PIĘCIOLETNI PLAN PRACY PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA W CZUDCU NA LATA 2022/2023-2026/2027
Zadania:
I.„Mała i duża ojczyzna”. Kształtowanie tożsamości narodowej i postaw patriotycznych dzieci.
II.Inicjowanie zmian które służą poprawie zdrowia fizycznego, zdrowego odżywiana i dobrego samopoczucia dzieci, nauczycieli i rodziców.
III.„Przyjaciele planety Ziemi”. Kształtowanie postaw ekologicznych wśród dzieci.
Zadanie I
„Mała i duża ojczyzna”. Kształtowanie tożsamości narodowej i postaw patriotycznych dzieci.
L.p. |
Środki realizacji |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
Standard |
1. |
Zapoznanie z legendą o Czudcu, oglądanie i poznawanie zabytków naszej miejscowości: Kościół Parafialny z podziemiami, Kościółek św. Marcina ze starym cmentarzem, Pomnik św. Jana, domy w Górnym Podcieniu, Zespół Pałacowy z parkiem.
|
2022-2027 |
Wszyscy nauczyciele |
- zna legendę oraz zabytki Czudca - zwraca uwagę na piękno naszej okolicy - wie jak wygląda herb naszej miejscowości - bierze udział w wycieczkach i wyjściach w celu poznania historii swojego regionu |
2. |
Poznajemy najbliższe środowisko i instytucje użyteczności publicznej: Czudec- to moja miejscowość.
|
2022-2027 |
Wszyscy nauczyciele |
- zna instytucje użyteczności publicznej w Czudcu: poczta, szkoła, sklepy, biblioteka, Ośrodek Kultury |
3. |
Zorganizowanie wycieczki do Historycznej Izby Pamięci oraz Izby Regionalnej, znajdujących się w Gminnej Bibliotece Publicznej w Czudcu – zapoznanie z warunkami życia i pracy naszych przodków
|
2022- 2027 |
Nauczyciele grup starszych |
- wie jak wyglądają sprzęty domowe oraz narzędzia pracy naszych przodków - interesuje się historią swojej miejscowości |
4. |
Zapoznanie dzieci z tradycjami i zwyczajami Świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy poprzez wiersze i opowiadania.
|
2022- 2027 |
Wszyscy nauczyciele |
- dzieci znają zwyczaje świąteczne |
5. |
Cykliczny udział w Przeglądach Piosenki Religijnej i Przeglądzie Kolęd i Pastorałek. |
2022- 2027 |
Wszyscy nauczyciele |
- potrafi zaprezentować przed szeroka publicznością swoje zdolności wokalne |
6. |
Organizowanie i udział w konkursach plastycznych w przedszkolu i poza nim na temat swojej miejscowości oraz ozdób ludowych z naszego regionu.
|
2022- 2027 |
Nauczyciele grup starszych |
- potrafi za pomocą prac plastycznych przedstawić ważne miejsca Czudca, - wykonuje ozdoby ludowe z okazji różnych świąt |
7. |
Poznanie ludowych tańców regionalnych, prezentowanie ich na uroczystościach przedszkolnych.
|
2022- 2027 |
Nauczyciele grup starszych |
- potrafi zatańczyć, zaprezentować się na uroczystościach |
8. |
Tworzenie historii przedszkola poprzez kontynuację prowadzenia kroniki przedszkolnej.
|
2022-2027 |
M. Kidacka A. Trojnar-Dedo |
- interesuje się przedszkolem, prowadzi na bieżąco wpis w celu kontynuowania historii przedszkola |
9. |
Prowadzenie strony internetowej przedszkola. |
2022-2027 |
J. Bielińska wszyscy nauczyciele
|
- przekazuje aktualne informacje o pracy i działalności placówki na stronie internetowej naszego przedszkola; - informowanie mieszkańców Czudca o pracy naszej placówki |
10. |
Zapoznanie dzieci z zarysem mapy Polski oraz symbolami narodowymi – godło, flaga, hymn, rozumienie słowo ojczyzna.
|
2022-2027 |
Wszyscy nauczyciele |
- nazywa flagę, godło, śpiewa hymn - poznaje właściwy stosunek do symboli narodowych |
11. |
Słuchanie legend i opowiadań związanych z powstaniem Polski oraz stolic- Gniezna, Krakowa, Warszawy.
|
2022- 2027 |
Nauczyciele grup starszych |
- znają fakty z historii ojczyzny - zna legendy swojej ojczyzny |
12. |
Obchody świąt państwowych: Święto Niepodległości, Święto Flagi Polskiej
|
2022- 2027 |
Wszyscy nauczyciele |
- rozumienie znaczenia słów wolność i niepodległość - występuje na przygotowanych uroczystościach - wykonuje flagę i kotyliony - potrafi odpowiednio zachować się w czasie uroczystości przedszkolnych i państwowych. |
13. |
Udział w akcji MEiN: "Szkoła do hymnu" - odśpiewanie hymnu o godz. 11:11 w łączności z przedszkolami w całej Polsce. |
2022- 2027 |
Wszyscy nauczyciele |
- wie, jaką postawę należy przyjąć podczas słuchania bądź śpiewania hymnu narodowego |
14. |
Poznanie wielkich Polaków : M. Kopernik, Jan Paweł II, F. Chopin.
|
2022- 2027 |
Nauczyciele grup starszych |
- zna wartość dorobku nauki i kultury Polski - budzenie dumy narodowej z osiągnięć i dorobku bohaterów narodowych |
15. |
Zdobywanie wiedzy o Polskiej przyrodzie i regionach za pomocą literatury, doświadczeń oraz wycieczek. |
2022- 2027 |
Wszyscy nauczyciele |
- dostrzega piękno przyrody Ojczystej i konieczność jej ochrony |
16. |
Tworzenie w salach kącików o Polsce i naszej miejscowości.
|
2022- 2027 |
Wszyscy nauczyciele |
- wykazuje zainteresowanie wiedzą o Polsce - gromadzi pocztówki, zdjęcia z różnych regionów Polski |
17. |
Zapoznanie dzieci z państwami Unii Europejskiej: kolorowanie flagi, wyszukiwanie na mapie.
|
2022- 2027 |
Nauczyciele grup starszych |
- interesuje się położeniem państw na mapie - wie jak wygląda flaga i hymn Unii Europejskiej |
Zadanie II
Inicjowanie zmian które służą poprawie zdrowia fizycznego, zdrowego odżywiana i dobrego samopoczucia dzieci, nauczycieli i rodziców.
Lp. |
Środki realizacji |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
Standard |
1. |
Pogłębienie interpretacji treści programowych dotyczących zdrowego stylu życia w oparciu o gromadzone programy w tym program placówki promującej zdrowie i książki tematyczne.
|
2022/2023- 2026/2027 |
Wszyscy nauczyciele |
- zna programy i książki dotyczące zdrowego stylu życia. |
2. |
Stwarzanie okazji do wspólnych zabaw dzieci, nauczycieli i rodziców wspomagających wszechstronny rozwój dziecka. Zapewnienie miejsca, czasu i środków umożliwiających spontaniczną zabawę dzieci
|
2022/2023- 2026/2027 |
Wszyscy nauczyciele |
- umie bawić się wspólnie z innymi dziećmi, rodzicami i nauczycielami. |
3. |
Rozwijanie aktywności ruchowej poprzez wspólne formy oddziaływania i zabawy, zajęcia ruchowe, spacery, wycieczki. Chronienie i wzmacnianie organizmu dziecka. Zapewnienie wystarczającej dawki nieskrępowanego ruchu, optymalny program dnia i odpowiednie otoczenie.
|
2022/2023- 2026/2027 |
Wszyscy nauczyciele |
- zna różne formy aktywnego wypoczynku, rozumie potrzebę korzystania ze świeżego powietrza przy różnych warunkach pogodowych. |
4. |
Angażowanie rodziców w działalność prozdrowotną przedszkola i przekazywanie im wiedzy z tego zakresu. Realizowanie zadań przedszkola promującego zdrowie.
|
2022/2023- 2026/2027 |
Wszyscy nauczyciele |
- posiada wiedzę na temat działalności prozdrowotnej przedszkola. |
5. |
Przestrzeganie higieny narządów zmysłów, higieny otoczenia i wypoczynku |
2022/2023- 2026/2027 |
Wszyscy nauczyciele |
- zna zasady higieny osobistej, rozumie konieczność zachowania porządku wokół siebie rozumie zasadę mówienia umiarkowanym głosem |
6. |
Zbadanie faktycznego stanu zdrowia dzieci w przedszkolu przeprowadzone przez specjalistów: logopeda, stomatolog, higienistka, lekarz |
2022/2023- 2026/2027 |
Wszyscy nauczyciele |
- rozumie konieczność poddawania się badaniom. Umie przezwyciężyć lęk.
|
7. |
Zaproponowanie spotkań rodziców ze specjalistami. Wspieranie w prawidłowym postępowaniu z dzieckiem.Zaspokojenie codziennych potrzeb dziecka, a co za tym idzie, dbania o dobre samopoczucie dorosłych – nauczycielek, innych pracowników i rodziców – tak by możliwe było dobre samopoczucie dzieci |
2022/2023- 2026/2027 |
Wszyscy nauczyciele |
- umie prawidłowo postępować z dzieckiem w zaistniałych problemach zdrowotnych. |
8. |
Dostrzeganie sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu, ostrożne zachowywanie się podczas zabawy i pracy, nie wyrządzanie szkody sobie i innym.
|
2022/2023- 2026/2027 |
Wszyscy nauczyciele |
- zna zasady bezpiecznej zabawy, pozytywnie myśli o innych.
|
9. |
Kształtowanie odporności dziecka na stres poprzez wysłuchanie i rozmowę kierowaną różnych utworów literatury dziecięcej. Prawidłowy rozwój psychiczny dziecka. Pobudzenie poczucia jego własnej wartości.
|
2022/2023- 2026/2027 |
Wszyscy nauczyciele |
- umie radzić sobie ze stresem. Wie jak skutecznie i mądrze pokonywać trudności. |
10. |
Opracowanie scenariuszy zajęć do tematów: ,,Higiena narządów zmysłów". „Higiena otoczenia", Higiena wypoczynku" ,,Rozpoznawanie i nazywanie swoich emocji”. Doskonalenie umiejętności wyrażania emocji w sposób akceptowalny społecznie.
|
2022/2023- 2026/2027 |
Wszyscy nauczyciele |
- dzieli się informacjami na temat przestrzegania higieny. |
Zadanie III.
„Przyjaciele planety Ziemi”. Kształtowanie postaw ekologicznych wśród dzieci.
Lp. |
Środki realizacji |
Termin |
Osoba odpowiedzialna |
Standard |
1. |
Promowanie edukacji ekologicznej poprzez kontakt z literaturą dziecięcą: opowiadaniami, bajkami, wierszami poruszającymi tematykę proekologiczną |
2023/2028 |
wszyscy nauczyciele |
- dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej |
2. |
Realizacja programu: „Czyste powietrze wokół nas” |
2023/2024 |
wszyscy nauczyciele |
- poznaje zagrożenia płynące z zanieczyszczeń powietrza i niewłaściwego przetwarzania odpadów; zna sposoby dbania o powietrze - poznaje znaczenie słowa: „recykling” |
3. |
Zakładanie w salach zielonych ogródków oraz przygotowywanie kącików przyrodniczych dostosowanych do danej pory roku |
2023/2028 |
wszyscy nauczyciele |
- poznaje zasady opieki nad wysianymi roślinami - posługuje się pojęciami dotyczącymi korzystania z dóbr przyrody np. warzyw, owoców, ziół - dostrzega wartość środowiska przyrodniczego dla człowieka |
4. |
Udział w akcjach oraz konkursach mających na celu wdrażanie zasad ekologicznych poprzez organizowanie m.in.: - Dnia Ziemi, - Dnia Drzewa - Dnia Jabłka - Dnia Wody - Światowego Dnia Owoców i Warzyw - Dnia Kota |
2023/2028
|
wszyscy nauczyciele |
- dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej - kształtuje świadomość potrzeby dbania o otaczające nas środowisko |
5. |
Organizowanie spacerów i wycieczek mających na celu poznanie różnych ekosystemów |
2023/2028 |
wszyscy nauczyciele |
- posługuje się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych, np. kwitnienie drzew, sezonowa wędrówka ptaków oraz dotyczącymi życia zwierząt i roślin w środowisku przyrodniczym - dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego |
6. |
Dokarmianie ptaków zimą, zakładanie karmników w ogrodzie przedszkolnym |
2023/2028 |
wszyscy nauczyciele |
- nabywa opiekuńczego stosunku do świata zwierząt - kształtuje poczucie odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze |
7. |
Realizacja zajęć dydaktycznych o tematyce ekologicznej |
2023/2028 |
wszyscy nauczyciele |
- poznaje zagrożenia cywilizacyjne występujące w dzisiejszym świecie oraz sposoby ich zapobiegania - rozumie potrzebę ochrony środowiska naturalnego - rozwija poczucie odpowiedzialności za obecną i przyszłą jakość życia na Ziemi |
8. |
Zorganizowanie zbiórki plastikowych zakrętek i zużytych baterii |
2023/2028 |
wszyscy nauczyciele |
- angażuje się w akcje charytatywne sprzyjające ochronie środowiska - rozwija wrażliwość na środowisko przyrodnicze - poznaje normy odnoszące się do świata przyrody |
9. |
Poznanie sposobów ochrony środowiska naturalnego poprzez m.in.: oszczędzanie wody i energii, segregację śmieci |
2023/2028 |
wszyscy nauczyciele |
- zdobywa świadomość zależności, pomiędzy funkcjonowaniem człowieka, a istnieniem środowiska przyrodniczego - dostrzega niewłaściwe zachowania wobec świata przyrody w sytuacjach życia codziennego - podejmuje działania związane z ochroną środowiska takie jak np. oszczędzanie wody, segregacja odpadów |
10. |
Wykonywanie prac plastycznych z użyciem dostępnych sezonowo naturalnych materiałów np. kasztanów, traw, liści; urządzanie wystawy prac dla rodziców |
2023/2028 |
wszyscy nauczyciele |
- umie korzystać z dóbr przyrody; dba o ochronę środowiska stosując naturalne zamienniki pochodzące z otaczającego nas świata przyrody - rozwija kreatywność i docenia wartość środowiska przyrodniczego, kształtując przy tym postawę ukierunkowaną na prawdę, dobro i piękno |