Do grupy 9- sowy uczęszcza 25 dzieci( 10 dziewczynek i 15 chłopców).Przedszkolaki z ,,Sówek" uwielbiają: spacery, spędzanie czasu na świeżym powietrzu, różnorodne zabawy ruchowe i muzyczne, malowanie, wyklejanie i rysowanie prac plastycznych. Największa frajdę sprawia im zabawa z kolegami i koleżankami z grupy oraz wspólne spędzanie czasu na wielorakich przedszkolnych aktywnościach. Nauczycielami w tej grupie są :Pani Natalia Biela i Pani Marta Pasternak. Pomoce nauczycieli to: Joanna Wolańska i Agata Żybura.
Zamierzenia kształcąco-wychowawcze na wrzesień 2024 roku
Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- określanie swoich cech fizycznych: wzrost, kolor włosów, oczu;
- spożywanie posiłków – korzystanie z serwetek;
- tworzenie okazjonalnych kącików zainteresowań;
- wykazywanie inicjatywy w dbałości o salę zajęć.
- określanie kierunku pisania (rysownia) – od lewej strony linii do prawej i od góry kartki do dołu;
- rozwijanie koordynacji ruchowej (głownie skoordynowanej współpracy ruchów ramienia, przedramienia, nadgarstka i palców);
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej;
- gospodarowanie przestrzenią kartki (wykonywanie prac plastycznych na papierze o różnych formatach – z tendencją do przechodzenia do małych, zamkniętych powierzchni);
- nabywanie płynności ruchów rąk (np. w toku swobodnych ruchów tanecznych, gimnastycznych ćwiczeń ramion, zadań plastycznych wymagających zamalowania dużych przestrzeni kartki);
- nabywanie precyzji wykonywania ruchów dłońmi (np. ubieranie lalek, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, dekorowanie kartki).
- improwizowanie ruchowe do dowolniej muzyki;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowiska pracy i porządkowanie go po zakończonej pracy.
- zacieśnianie kontaktów interpersonalnych z grupą poprzez wspólne organizowanie zabaw ruchowych;
- odpowiednie dobieranie miejsc zabaw przy stoliku, biurku (miejsce dobrze oświetlone, krzesło dopasowane do wzrostu dziecka);
- przewidywanie skutków wynikających z niebezpiecznych zabaw i zachowań;
- sygnalizowanie potrzeby pomocy w sytuacjach zagrożenia, zwracanie się do osób, które mogą tej pomocy udzielić.
Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
- czerpanie radości i satysfakcji z przebywania na łonie natury;
- czynny udział w dekorowaniu sali;
- podejmowanie prób samodzielnego rozwiązywania problemu.
Społeczny obszar rozwoju dziecka
- wykazywanie się inicjatywą w sytuacjach nowych, nieznanych;
- określanie swoich cech fizycznych: koloru oczu;
- samodzielne wykonywanie różnych czynności rozwijających poczucie odpowiedzialności za powierzone zadanie;
- wykorzystywanie sytuacji dnia codziennego do nabywania umiejętności samooceny;
- szanowanie odmowy uczestnictwa w niechcianych sytuacjach;
- czynne uczestniczenie w ustalaniu reguł i zasad współżycia w grupie.
Poznawczy obszar rozwoju dziecka
- podejmowanie prób posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny.
- sprawne posługiwanie się mową w różnych sytuacjach;
- mówienie z właściwą dla siebie intonacją;
- używanie spójników w celu uzyskania dłuższych wypowiedzi;
- prawidłowe stosowanie przyimków;
- posługiwanie się poprawną mową;
- poprawne wypowiadanie się w czasach przyszłym i przeszłym;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na ważne tematy, samodzielne werbalizowanie własnych potrzeb i decyzji;
- formułowanie dłuższych wypowiedzi na dowolny temat;
- poznawanie zapisu swojego imienia i zapisu imion kolegów i koleżanek z grupy rozpoznawanie ich, układanie liter według wzoru;
- wyodrębnianie zdań w wypowiedziach, liczenie ich, układanie wypowiedzi, np. na temat obrazka, składającej się z określonej liczby zdań;
- czytanie całościowe wyrazów, równoważników zdań.
- wyczuwanie akcentu metrycznego w taktach dwu-, trzy- i czteromiarowych;
- wykonywanie ćwiczeń dykcyjnych ćwiczących wyrazistość, intonację wypowiedzi;
- samodzielne używanie wybranych narzędzi, przyborów, wybieranie materiałów, organizowanie sobie stanowisk pracy;
- uczestniczenie w zabawach konstrukcyjno-technicznych, wykorzystujących doświadczenia zbierane podczas poznawania środowiska technicznego, np. składanie zabawek z oddzielnych części, budowanie różnych konstrukcji z klocków; przeżywanie radości z pozytywnych efektów swoich działań.
- inicjowanie różnego rodzaju zabaw z wykorzystaniem pomysłów dzieci;
- wyjaśnienie roli zmysłów w życiu człowieka;
- rysowanie z wyobraźni;
- rozwijanie myślenia logicznego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie rozwiązywanie zagadek logicznych (sylogizmów);
- orientowanie się na kartce papieru, wskazywanie, np. prawego górnego rogu, lewego górnego rogu kartki itd.;
- rozwijanie myślenia twórczego poprzez: analizowanie, syntezowanie, porównywanie, klasyfikowanie;
- nazywanie źródeł dźwięków.
Tematyka :
1.To jestem ja.
2.Moja grupa.
3.Moja droga do przedszkola.
4.Idzie jesień...przez las, parka.
Nauka wiersza
:
,,Kiedy idę do przedszkola"
Kiedy idę do przedszkola,
buzia moja jest wesoła.
Dobrze przecież wiem,
co kolory znaczą te!
Zielony kolor – idź!
Żółty kolor – czekaj! - ani chwili nie zwlekaj!
Czerwony kolor – stój! - przyjacielu mój!
Kto kolory takie zna,
robi teraz to co ja.
Czerwony - stoję,
żółty - czekam,
zielony - idę i nie narzekam!
Znam kolory dobrze,
bo sześć lat mam.
Z chęcią od początku,
ten wierszyk powiem wam.
Nauka piosenki
:
Do przedszkola
1. Rano budzę się, jaki piękny to czas,
słońce wstało już, a więc pora też wstać.
Szybko myję się, jem śniadanie i już
gotów jestem, bo chcę już iść, chcę już iść.
Ref. Do przedszkola, do przedszkola,
jak cudownie tutaj co dzień mija czas.
Do przedszkola, do przedszkola,
o tym już od rana marzy każdy z nas.
2. Pani czeka już i koledzy już są;
siadam w kole- to jest magiczny nasz krąg.
Obok siedzi Jaś, Weronika i Staś
tu bawimy się, więc przychodzę co dzień.